De eerste maand in Oostenrijk - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Tony Gruntjes - WaarBenJij.nu De eerste maand in Oostenrijk - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Tony Gruntjes - WaarBenJij.nu

De eerste maand in Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Tony

21 Maart 2017 | Oostenrijk, Wenen

Na een mislukte poging om een VLOG bij te houden, heb ik toch maar het besluit genomen om een blog te schrijven in plaats van het maken van videos.

Samen met Roy zit ik nu al een maand (EEN MAAND ALWEER?!) in het mooie Wenen. We zijn hierheen gevlogen op 15 Februari en de reis verliep ontzettend soepel (op het feit dat ik om half 4 's nachts uit Olst weg moest rijden na).

De vlucht vertrok tegen 7'en en om 9 uur waren wij al aangekomen op Oostenrijkse bodem. Eenmaal op het vliegveld aangekomen stond er direct iemand van de stadstrein klaar om te helpen. Niet alleen vertelde ze ons hoe wij in het centrum van Wenen kwamen, maar ze hielp zelfs met het vinden van het juiste metro station die het dichtst bij onze dorm zit. Deze reis kostte ons maar 16 euro! Tot wij erachter kwamen dat het maar 3 euro had gekost, hadden wij de normale trein gepakt...

Eenmaal aangekomen bij het juiste metro station, gingen wij op zoek naar onze dorm. De eerste persoon die wij tegen komen bleek een Nederlander te zijn die precies wist waar wij heen moesten (hoe is het mogelijk?) en zonder enig probleem vonden wij onze dorm.

Eenmaal de spullen uitgepakt en het bed opgemaakt, hebben wij de rest van de dag (en de rest van we week) doorgebracht met het verkennen van de stad. Ik zal oprecht niet weten hoeveel kilometers wij te voet hebben afgelegd in deze mega stad.

De vraag die in ons hoofd blijft zitten: Waar zijn al deze enorme gebouwen voor? Wat is het nut? Worden ze bewoond? Hebben ze een andere functie? Wij hebben eerlijkwaar geen flauw idee.

-

De eerste maandag na aankomst, begon de introductieweek voor de Erasmusstudenten van de PH Wien. De eerste dag was vrij algemeen. Je stelt je aan elkaar voor, zorgt ervoor dat alle courses op orde zijn en je krijgt alle standaard mededelingen etc. te horen.

Door onze buddy's was de rest van de introductieweek voorbereid met verschillende activiteiten. Zo zijn we met de groep Wenen gaan verkennen, hebben wij een bezoek gebracht aan zowel het Time Travel museum, een museum over de geschiedenis van Wenen, als aan het schnapsmuseum, een museum over de geschiedenis en het proces van het maken van drank. Naast deze culturele uitstapjes kon de gezelligheid natuurlijk niet missen. Uiteraard zijn wij deze week met de groep uit eten geweest en zijn wij verschillende malen op stap gegaan.

-

Nu zit ik hier niet alleen om te studeren, maar heb ik ook voor Wenen gekozen zodat uitstapjes maken naar andere landen goedkoop is en erg goed te doen is. Wenen ligt namelijk vrij centraal in het Oostblok. Laat ik nou niet de enige zijn die graag meerdere landen ziet in de tijd dat wij hier zijn.

Op de laatste dag van de introductieweek, heb ik dan ook met een groep van 6 andere studenten een trip geplanned naar Budapest, Hongarije. Aangezien de college's pas op woensdag begonnen (Ja, ze beginnen letterlijk op 1 maart), zijn wij van zaterdag ochtend tot maandag avond richting Budapest gegaan.

Hier hebben wij ontzettend veel van de hoofdstad gezien en geleerd door middel van het doen van tours en het zelf opzoek gaan naar verschillende opvallende gebouwen en het proberen van lokaal eten. Met de groep van 7 hebben wij maarliefst 60km?! afgelegd in de 3 dagen dat we daar waren. Wat mij het meest is bijgebleven is het eten van een "Langos". Heel vreemd. Het was een soort van flink gevulde pizza, maar inplaats van een pizzabodem, leek de bodem qua smaak op een platgeslagen oliebol. Het smaakte nog best aardig, ook al zou het niet mijn favoriete gerecht worden.

-

Eenmaal terug in Wenen, begonnen op woensdag de eerste college's. Wat mij direct is opgevallen, is dat de school hier veel minder inspanning lijkt te kosten dan wat wij in Nederland gewend zijn. Het mooie is: Als nog vinden sommige Weense studenten dat ze veel moeten doen!

Geduremde de eerste 2 weken van school, zijn er niet veel bijzondere dingen gebeurd. Deze weken stonden voornamelijk in het teken van de school leren kennen en de andere Erasmus studenten leren kennen. Wij hebben veel gezellige avonden met elkaar gehad en dit beloofd veel goeds voor de maanden die gaan komen!

-

Eenmaal twee weken weer terug in Wenen, vond ik het weer eens tijd om een ander land te bezoeken. Gelukkig was ik weer niet de enige die dit een goed idee leek. Dit keer waren wij met een groep van 10 en hebben we Bratislava, Slowakije bezocht. Dit bleek een veel kleinere stad te zijn dan ik in eerste instantie had gedacht, maar het was dan ook maar een dag trip.

Net als in Budapest hebben wij hier een tour gedaan die langs alle belangrijke punten van de stad ging en werd er veel vertelt over de geschiedenis van Slowakije en Bratislava. Dit programma duurde tot ongeveer 2 uur, waarna wij in twee groepen splitsten en op vrije voet dingen gingen doen.

-

Dit gevolgd door meer gezellige avonden en (korte) schooldagen waarin wederom niet veel bijzondere dingen gebeurd zijn.

Komend weekend ga ik een weekend naar de Alpen om te snowboarden en over 2 weken staat een 4 daagse reis naar Praag, Tsjechie op de planning. Ik kan 1 ding zeker zeggen: Het is hier volop genieten en heb ontzettend veel zin in wat nog komen gaat!

  • 21 Maart 2017 - 18:09

    Marcel:

    Hey Tony,

    Leuk om het zo als heel verhaal te lezen !
    We hadden het al in de gaten uit de losse berichtjes, maar het is duidelijk dat jij je uitstekend vermaakt.

    Veel plezier nog met ontdekken (en leren :-) ).

    Hartelijke groetjes,
    Je vader

  • 21 Maart 2017 - 22:23

    Oma Wil:

    Zo,zo dat noem ik nou eens een stageplek.
    Wat is dat genieten zeg ,straks wil je er niet meer weg.
    Als ik lees de afstanden die je hebt gelopen,
    heb je een paar schoenen versleten.
    Je zit nu in de mooiste tijd,want in het Prater
    bloeien nu de bomen,ga kijken en vertel me.
    of dit echt zo mooi is.
    Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt.
    Ik zeg tot de volgende blog en blijf genieten,
    Hoe smaken de pilsjes daar

  • 21 Maart 2017 - 22:26

    Natalien :

    Nou Tony ik lees het al erg vervelend daar je mist Olst echt. Kan ik me echt voorstellen als je op
    Zulke verschrikkelijke saaie plaatsen komt. Nou succes met overleven daar we lezen het binnenkort wel weer.
    A
    Groetjes van je tante Natalien

  • 05 April 2017 - 21:19

    Annemiek:

    Hey Tony
    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Je maakt er wat moois van en gelijk heb je.
    Geniet er van en we blijven je verhalen volgen
    Gr Annemieke

  • 17 April 2017 - 17:06

    Oma:

    Hoi Tony
    Hoe gaat het met jou? Ik heb zo het iidee dat je het wel naar je zin hebt dat vind ik heel fyn jammer dat je er niet by was met myn verjaardag maar ik was heel bly met je appje nu leer ik dit ook nog even van annemieke goed he, Dit is beter dan een briefje Tony nog een fyne tyd in wenen en ik schryf no g wel een keer Groetjes en veel liefs van Oma


  • 04 Augustus 2017 - 18:20

    Simone Groeneveld:

    Late reactie, maar goed. Ik had dit al wel via FB gelezen, maar nog niets gepost. Het is wel prettig dat je weet dat ik je reisverslagen heb gelezen. Mocht je nog uitvinden waarom er zoveel immense gebouwen zijn... ik ben ook wel nieuwsgierig. Goed van je dat er zoveel mogelijk uithaalt! En leuk dat je dat met internationale studenten doet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tony

Actief sinds 21 Maart 2017
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 77903

Voorgaande reizen:

15 Februari 2017 - 28 Juni 2017

Erasmus in Wenen

Landen bezocht: