Graz en Linz - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Tony Gruntjes - WaarBenJij.nu Graz en Linz - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Tony Gruntjes - WaarBenJij.nu

Graz en Linz

Door: Tony Gruntjes

Blijf op de hoogte en volg Tony

31 Mei 2017 | Oostenrijk, Wenen

Waarom ze zoveel geld aan de Erasmus groep uitgeven, geen idee. Maar na zoveel excursies, wordt er ook nog eens door het internationale bureau besloten om met de hele groep naar Graz, Linz en Rax te gaan. Over de eerste twee genoemde, meer in deze blog, Rax volgt later.

Wenen is met 2.2 miljoen inwoners, ver uit ge grootste stad in Oostenrijk. De stad wordt gevolgd door Graz (284.000 inwoners) en Linz (200.000 inwoners). Zoals te zien, is het inwoners aantal ontzettend klein vergeleken met Wenen.

Met de hele Erasmus groep hebben wij twee dagen doorgebracht in Graz. We zijn vertrokken op vrijdag ochtend om 8.00 en waren zaterdag middag tegen 18.00 weer terug in Wenen. De reis die kant op en weer terug is gemaakt met de bus (2,5 uur) en de overnachting vond plaats in een hotel.

Deze twee dagen kregen wij een 24-uurs kaart waarmee we verschillende musea konden bezoeken (7 in totaal). Aangezien het hoofd van het internationale office een hekel had aan verplichte musea te bezoeken, liet hij het aan iedereen vrij om te gaan en staan waar we wilden.

Met deze vrijheid, hebben wij met een kleine groep studenten eerst het Erdenbergslot bezocht. We waren van plan om binnen de tour te bekijken, maar hier moest voor bij worden betaald. Hierdoor hebben we het alleen bij de tuinen van het slot gelaten. Deze waren prachtig! Veel wilde pauwen liepen rond in deze tuinen en er was een soort van speeltuin. Dan kunnen we nog (bijna) allemaal 20+ zijn, we waren net kinderen.

Na deze prachtige tuinen te hebben bekeken, zijn we richting het natuur museum gegaan. Dit bleek een vrij klein en eenvoudig museum te zijn, waardoor we er snel doorheen waren. Om eerlijk te zijn: Niet heel boeiend. Deze activiteiten werden gevolgd door drankjes op het terras.
De reis werd afgesloten met op zaterdag een bezoek aan het middeleeuws museum die ik persoonlijk wel erg interessant vond.

Het was interessant om het verschil te zien tussen Wenen en Graz. Aangezien Graz veel oostelijker ligt, was het gebied hier veel mooier met onderandere meer bergen met prachtige uitzichten.

Vervolgens zijn we met de gehele groep richting Linz gegaan, om het 3D museum te bezoeken. Dit had alles te maken met de opdracht die wij uit moesten voeren voor het vak media. De opdracht was: Van één van de excursies of van Wenen een interessante video te maken die de rest van de klas niet verveelde.

Zelf vond ik het deze reis niet zo waard, aangezien we langer onderweg zijn geweest richting Linz en terug, dan dat we daadwerkelijk in Linz zijn geweest. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik dit een fantastische stad vond. Het was mij allemaal veel killer dan de andere steden. Wel blijkt Linz een enorme studentenstad te zien, maar dat zie je niet met maar één middag doorbrengen in de stad.