Snowboarden, 20+℃ & Praag - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Tony Gruntjes - WaarBenJij.nu Snowboarden, 20+℃ & Praag - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Tony Gruntjes - WaarBenJij.nu

Snowboarden, 20+℃ & Praag

Door: Tony Gruntjes

Blijf op de hoogte en volg Tony

10 April 2017 | Oostenrijk, Wenen

Er zijn weer een aantal weken voorbij en uiteraard is er weer ontzettend veel gebeurd hier in Wenen! Of nou ja, in Wenen... Het lijkt wel of ik vaker uit Wenen ben dan in.

Via twee van mijn klasgenoten had ik gehoor gekregen over een skitrip naar Kaprun in de Alpen, georganiseerd door de ESN (Erasmus Student Network). Aangezien ik nog nooit op wintersport was geweest en altijd al een keer heb willen snowboarden, leek dit mij DE kans om dit een keer te gaan proberen.

Op vrijdag morgen 11:00 stapten we vanuit Wenen in de bus richting Kaprun. Met een groep van 50 Weense Erasmus studenten een bustrip maken van 5 uur was een flinke klus, maar gelukkig was het ontzettend gezellig. Eenmaal aangekomen was het tijd voor het avondeten gevolgd door een fakkelhike door de alpen met zo'n 160 studenten (naast de 50 uit Wenen waren er 110 studenten uit alle andere grote studentensteden van Oostenrijk). Deze fakkeltocht eindigde met een Apres-ski zonder dat we de piste op zijn geweest, FANTASTISCH!

Zaterdag ochtend was het dan eindelijk zo ver. De spullen werden gepakt, om 9:00 sprongen we de pendelbus in en voor het eerst in mijn leven was het dan tijd om een punt van mijn bucketlist af te strepen. Aangezien ik nog nooit had geboard, had ik voor deze dag dan ook een les geboekt. Met een groep van 4 studenten hebben we de hele dag met de instructeur de basis door genomen en zijn we op het laatst kleine stukjes van de piste gegleden. Voor een eerste keer ging het aardig, maar een goede snowboarder is anders... Ook deze dag werd, uiteraard, afgesloten met een enorm feest.

Zondag was de dag die wat minder was. Er was ontzettend veel mist op de pistes, de busreis van 6 uur (veel vertraging) stond op de planning en daarnaast was de les voor snowboardes van vandaag voor gevorderden... Dit betekende dan ook dat ik in mijn eentje de pistes op moest. Zonder enige ervaring was dit geen fantastisch idee. Na 2 uurtjes was ik er ook helemaal klaar met het vallen, dat ik maar biertjes ben gaan drinken met iemand die ik hier ontmoet heb, tot de bus weer terug ging richting Wenen. Al met al was dit een fantastisch weekend en had ik dit voor geen goud willen missen!

Eenmaal terug in Wenen, kwam ik erachter dat mijn gezicht en mijn ogen KNAL ROOD waren. Deze idioot had dan ook geen zonnebrand of zonnebril meegenomen richting de pistes...

Deze week in Wenen was tot mijn verbazing ook nog eens een zomerweek. Temperaturen van boven de 20 graden en veel van de tijd is buiten doorgebracht. Van zwemmen in de Donau met beachvolleybal tussendoor, naar biertjes drinken in een park, alle zomerelementen kwamen deze week naar voren. Uiteraard moesten wij ook naar school, maar goed. Het is Erasmus. Zoveel les hebben we niet vergeleken met wat we gewend zijn.

Tot slot is hier de vakantie begonnen. Zonder enige tentamens te hoeven maken. Alle afrondingen zijn (gelukkig) aan het einde van het semester.
Om de vakantie in te luiden hebben wij met een groep besloten om voor 4 dagen Praag te gaan bezoeken.

Ook dit weekend begon weer met een busreis. Maar de start van deze trip zat vol met spanning en sensatie. Het begon al bij de bus. Gruntjes was weer eens te laat en moest achter een rijdende bus aan rennen en op het raam bij de chauffeur kloppen om nog binnen te komen. Een boze chauffeur, maar het was wel gelukt om nog met de bus mee te mogen.

Na een flinke busreis aangekomen in Praag, begon het vervolg van de sensationele avond. We kwamen aan om 21:30 terwijl de check-in voor 22:00 plaats moest vinden. HAAST HAAST HAAST. Maar dat bleek flink tegen te vallen.

Het begon met het halen van kronen uit de ATM. Een groep van 15 die geld wil halen, bij één bankautomaat... Dit duurde een eeuwigheid. Het was dan ook eens 22:15 voor we klaar waren met het halen van geld. Iedereen kreeg briefjes van 500 of 1000 Kronen. Dit was dan ook direct het volgende probleem. Bij het halen van de tickets was het locket al gesloten. Automaat it is... Probleem #3: De automaat werkt alleen met munten, niet met briefjes.

Op zoek naar een winkel op het station om geld te wisselen. Aangezien de reis lang genoeg had geduurd, was er al enige trek. De supermarkt was dan ook welkom. Iedereen had hun spullen wat ze wilden snacken gepakt, maar de rij was vrij lang. Wachten wachten wachten tot de eerste van ons aan de beurt was en ja hoor, probleem #4: De winkel kon geen biljetten van 500 of meer wisselen. Alle studenten tegelijk hun spullen terug leggen en de winkel verlaten. Ondertussen was het al 23:00.

Uiteindelijk maar een Burger King opgezocht waar iedereen kleine dingetjes heeft gehaald om toch aan munten te kunnen komen. Met deze munten wilden we kaartjes gaan halen. Probleem #5: Twee van de ticketautomaten waren kapot en de machines hadden ook bepaalde aantallen munten wat ze in kunnen nemen. Bijvoorbeeld: Twee van ons haalde een kaartje met 50 kronen en kregen wisselgeld, vervolgens was het niet meer mogelijk om een oneven aantal kronen in te werpen (bijvoorbeeld een munt van 5). Na veel gepuzzel had iedereen eindelijk een kaartje en kwamen wij aan op het station van het hostel. Na een stukje wandelen belden we de eigenares wakker en werd alles afgehandeld.

De zaterdag bestond voornamelijk uit het bekijken van de stad door middel van een "Free city tour" die wij ook in Budapest en Bratislava hebben gedaan. Deze trip was alleen zo saai, dat ik hem met drie anderen er tussenuit ben gepiept om zelf de stad te ontdekken. Ik moet zeggen dat het een indrukwekkende stad is!

In de avond was het tijd voor drankjes en feest. Althans, dat dachten we. De stroom in het hostel viel uit. Na het kijken in de meterkast en alle knoppen weer omhoog te hebben gedrukt, bleef de stroom uit. Na telefonisch contact met de hostel eigenares, die zelf op stap was, kwam er na 15 minuten een boze vrouw binnen om de stroom proberen te fixen. Dit duurde een eeuwigheid... Gelukkig was het probleem uiteindelijk opgelost en zijn we op stap gegaan. Er was een enorme discotheek met 6 verdiepingen. Dit was echt fantastisch..! Minpuntje van de avond: Vergeten kronen om te rekenen en uiteindelijk 10 euro voor een kebab betalen, maar goed.. dit hoort erbij.

Zondag en maandag waren twee dagen met ontzettend mooi weer. We hebben dan ook veel gelopen en zijn veel van de zon gaan genieten! Op deze dagen zijn er niet veel bijzondere dingen gebeurd. Na maandag weer een busreis terug te maken, was het 's avonds eindelijk weer tijd om in eigen bed te slapen en van de rest van de vakantie te genieten.

• 04 Augustus 2017 - 18:25

Simone Groeneveld:

Je ziet wel enorm veel zo! Ik moest wel lachen om je Praag verslag: een metropool maar toch nog lekker Oostbloks. En zwemmen in de Donau, een fakkeltocht... prachtig hoor.